En ny studie har utforskat vilka behov fysioterapeutstudenter under grundutbildningen har av klinisk färdighetsträning inom det muskuloskeletala området.

Studenter behöver delta i olika realistiska patientmöten för att förbättra sin förmåga att tillämpa kunskaper och färdigheter. Foto: Colourbox
Den kvalitativa studien bygger på fokusgrupper och intervjuer med intressenter som studenter, nyutexaminerade fysioterapeuter, lärare och kliniska handledare. I materialet identifierades fyra centrala områden: 1.) Uppleva verkliga eller verklighetsbaserade patientfall, 2.) Tillämpa kunskap och kliniska färdigheter i patientmöten och interprofessionella samarbeten, 3.) Utveckla analysförmåga och kliniskt beslutsfattande samt 4.) Ha en stödjande lärandemiljö som främjar reflektion och djupinlärning. Resultatet visar sammantaget att studenterna har omfattande behov av klinisk färdighetsträning. En viktig slutsats är att om studenten får delta i olika realistiska patientmöten kan de förbättra sin förmåga att tillämpa kunskaper och färdigheter i patientinteraktioner och därmed stärka sitt analytiska och kliniska beslutsfattande.
Lois Steen
lois.steen@fysioterapeuterna.se

