En ny stretchningsteknik ökar inte bara rörelseomfånget utan lindrar också idrottarens axelsmärta, visar en studie.

I sporter där man arbetar mycket över huvudhöjd, som tennis, volleyboll och simning, är axelskador och axelsmärta vanligt. Med tiden får idrottare i dessa grenar ofta ökat rörelseomfång vid utåtrotation av axeln och minskat vid inåtrotation, vilket ökar risken för skador. Stretchning är en vanlig metod att öka rörelseomfånget vid inåtrotation igen.

En etablerad stretchmetod är att personen ligger på sidan med den undre armen abducerad och böjd i armbågen och sedan roterar underarmen ner mot golvet med hjälp av den andra armen. Med den nya metoden ligger personen i stället på rygg med fötterna i golvet och bäckenet lyft och utför samma stretch. Syftet är att öka trycket på skulderbladet och därmed fixera det. 42 vuxna idrottare ingick i studien och slumpades till att stretcha på det gamla eller det nya sättet. De stretchade tre gånger i veckan i fyra veckor.

De två grupperna ökade sitt rörelseomfång ungefär lika mycket. Men för de som hade axelsmärta vid studiens början märktes en skillnad: Den nya stretchmetoden minskade smärtan signifikant, medan sidliggande stretchning inte påverkade smärtan. Forskarna rekommenderar därför den nya metoden för patienter med smärta.

Gharisia. Effect of a novel stretching technique on shoulder range of motion in overhead athletes with glenohumeral internal rotation deficits: a randomized controlled trial. BMC Musculoskelet Disord. 2021 Apr 30;22(1):402.

Vid simning, tennis eller volleyboll, sporter där idrottaren arbetar mycket över huvudhöjd, är det vanligt med axelsmärta. Foto: Colourbox