En något udda avhandling i idrottsvetenskap studerar fenomenet fitspiration. Med bland annat hjälp av filosofen Friedrich Nietzsche vill forskaren öka medvetenheten kring hur sociala medier påverkar vår kroppsuppfattning.

Avhandlingen diskuterar filosofiska strategier men erbjuder få lösningar. (Bilden är AI-genererad.)
Aurélien Daudi, som disputerade i höstas, använder filosofiska perspektiv på hur medier påverkar vår relation till oss själva samt hur sociala medier kan motverka människor att uppnå mänskligt blomstrande.
– Min avhandling är filosofisk vilket gör det svårt att tala om konkreta resultat, säger han i ett pressmeddelande. Den diskuterar filosofiska strategier men erbjuder få lösningar.
Men något som är tydligt, säger han, är att fitspiration – alltså fitnesskultur i sociala medier – riskerar att leda till ångest och försämrad kroppssyn. Särskilt hos unga kvinnor. Därför anser han att man bör överväga restriktioner för unga när det gäller sociala medier.
– I dag nås vi alla av bilder på kroppar som visas upp i lättklädda poser. Men denna utveckling som normaliserades via Instagram har lett till djupa och ofta skadliga förändringar.
Med fitspiration som exempel hoppas han kunna öka medvetenheten kring sociala mediers påverkan, och menar att vi genom filosofin bättre kan förstå den psykologiska och kulturella utveckling som tog fart med Instagram.
Idén till sin avhandling fick Aurélien Daudi när det egna intresset för styrketräning sammanföll med sociala mediers ankomst.
– Människor hade plötsligt börjat visa upp sina kroppar för att få likes och kommentarer. Det nya mediet hade förändrat hur vi representerade oss själva socialt.
Agneta Persson
agneta.persson@fysioterapeuterna.se