Den här boken tydliggör den tysta kunskapen om grundläggande spontana rörelser och ska ses som ett förstadium till annan förflyttningsundervisning, säger redaktören Kristina Kindblom, sjukgymnast och medicine doktor.
Hur skulle du beskriva tyst kunskap?
– Det är kunskap som erfaren vårdpersonal tar så för given att man inte alltid förmedlar den vidare, förklarar Kristina Kindblom. Många av oss har kunskaper som är självklara för oss, men vi är sällan bra på att översätta den tysta kunskapen till ord. Tyst kunskap förmedlas via rörelser, kommunikation, mitt kroppsspråk och vilka ord jag använder i mötet med mina patienter. Som fysioterapeut är man vanligtvis skicklig på att genom beröring och kroppsspråk visa hur patienten ska genomföra en förflyttning, men man kanske inte med ord kan förmedla till kollegor eller annan vårdpersonal var det är man gör.
Varför behövs den här boken?
– För att den synliggör den tysta kunskapen kring aktiva förflyttningar och för att den beskriver hur vårdpersonal kan ta vara på patienters rörelseförmåga och praktiskt vägleda dem att bli mer aktiva och självständiga.
Först och främst måste vårdpersonal veta hur de kan understödja de spontana rörelserna hos en människa, betonar Kristina Kindblom. Sedan kan man börja prata om när man ska sätta in hjälpmedel och teknik.
– En spontan rörelse är uppresning från sittande till stående. Alla vet ju hur man ställer sig upp kanske du tänker, men kan du beskriva på detaljnivå vilken del av rörelsen som kommer först och vad som händer sedan? Det är ganska många som inte kan det, säger hon och tillägger:
– Det har gjorts en studie om vårdstudenter som fått utbildning i aktiv förflyttning och hur de efteråt uttrycker saker som: ”När jag kunde se att rörelsen bestod av tre delar var det något nytt. Jag kände mig säker på hur vi skulle göra”. Vi vet också att när tilliten växer hos vårdaren så kan patienten vila sig mot vårdarens tillit och koncentrera sig på rörelsen.
Förutom flera fysioterapeuter medverkar en mimskådespelare i boken. Varför det?
– För att inspirera vården med teaterns perspektiv. Just den här mimskådespelaren har gestaltat de olika stegen som finns i den friska rädslan alla människor har. Man lutar sig bakåt, griper tag i armstöden, trycker fötterna mot golvet, säger ifrån eller skriker om ingen lyssnar. Det är viktigt att veta att en rädd kropp rör sig annorlunda än en kropp som känner tillit och är närvarande.
Tyst kunskap handlar mycket om närvaro, säger Kristina Kindblom. Därför finns skådespelaren Krister Henriksson med på ett hörn i boken. Hon hade hört honom tala insiktsfullt om närvaro på ett seminarium och bad honom att ge en smak av vad det kan vara i bokens introduktion. Han skriver bland annat så här: ”Närvaro måste första infinna sig i egna personen (kroppen) och tanken innan den kan överföras till någon annan. Närvaro handlar om att vara där, nära sig själv, och samtidigt inte vara där. Det är ingenting man kan lära sig på en kurs, utan handlar om ens inställning: att inte ställa sig i vägen för ett samtal, att inte ha en agenda för samtalet, utan att utsätta sig för risker och tillåta sig att bli överraskad. I det ögonblick som närvaron infinner sig mellan människor uppstår magi.”
Hur kan boken användas praktiskt?
– Det är ju en kursbok men samtidigt vill vi förmedla kunskap som man inte kan lära sig enbart via en teoretisk kurs. Närvaro och tyst kunskap kommer till oss när vi provar i våra egna kroppar. Till exempel provar hur det är att luta sig framåt och bakåt vid en uppresning från sittande till stående. Efter det vet du – för att du har känt det i din egen kropp – att för att ens komma upp måste du luta dig framåt tills att sätet lättar. Boken innehåller många liknande övningar som via illustrationer visar exakt hur man går till väga. Övningarna kan man använda på egen hand eller tillsammans med andra vid förflyttningskurser. Dessutom är boken är lätt att stoppa i fickan och ta med sig som en handbok i olika sammanhang.
Lois Steen
lois.steen@fysioterapeuterna.se