Den motoriska utvecklingen hos barn med autism ser annorlunda ut än hos andra barn. En ny avhandling utforskar hur förmågan till motorisk planering utvecklas.

Barn med autism tycks ha svårare att integrera synintryck och rörelser. Genrebild: Colourbox

Med hjälp av rörelseregistreringsteknik har psykologen Anna Bäckström studerat hur barn utför rörelser som att greppa en halvrund pinne, rotera den rätt och placera den i ett hål. Hon har undersökt den motoriska planeringen hos typiskt utvecklade barn vid sex och tio års ålder samt planeringsförmågan hos barn med autism. Barn med autism visade mindre effektiv motorisk planering och hade till exempel svårare att rotera pinnen rätt proaktivt, innan den var framme vid hålet. Hos barn med autism varierade rörelserna påtagligt från ett försök till nästa. De av barnen som hade svagt arbetsminne hade svårare att utföra uppgifterna.

Medan barn med typisk utveckling förbättrade sin förmåga att använda sig av syninformation efter hand som de blev äldre, syntes inte samma utveckling hos barn med autism. Resultaten tyder på att barn med autism har svårare att integrera synintryck och rörelser. I en delstudie med typiskt utvecklade barn visade resultaten att den tidiga skolåldern är en viktig period för motoriska förmågor. Den motoriska planeringsförmågan förbättrades väsentligt mellan sex och tio års ålder, men nådde inte riktigt upp till nivån hos en vuxen.

Bäckström, Motor planning in autism and in typical development across early school age. Umeå universitet, 2024.

Annika Olsson
frilansskribent