Flickor som är missnöjda med sina kroppar får lägre betyg i idrott och hälsa i årskurs sex, medan elever med stark tilltro till sin fysiska förmåga presterar bättre. Det visar en svensk studie.

De elever som hade tilltro till sin kropps fysiska förmåga fick högre betyg i idrott. Foto: Colourbox
I studien deltog 450 svenska skolbarn i årskurs sex genom att svara på enkäter. Syftet med den var bland annat att undersöka hur det första betyget i idrott och hälsa samspelar med barns kroppsuppfattning.
Enligt resultaten får de barn som har en positiv tilltro till sin kropps fysiska förmåga högre betyg.
– Detta gäller både flickor och pojkar och tyder på att de som tror på sig själva vågar delta mer aktivt och visa sina kunskaper på idrottslektionerna, säger Carolina Lunde, professor i psykologi vid Göteborgs universitet, i ett pressmeddelande.
Det kom också fram att flickor som är missnöjda med, eller känner oro för, sina kroppars utseende eller fysiska förmåga får sämre betyg i idrott och hälsa. Det gällde inte för pojkar.
Carolina Lunde menar att den här skillnaden kan spegla att det ställs större krav på flickors utseende, vilket i sin tur kan leda till att de undviker situationer då kroppen exponeras, till exempel under idrottslektioner.
En slutsats hon drar är att idrottsbetygen tycks kunna äventyra läroplanens mål om att främja en positiv kroppsuppfattning och ett livslångt intresse för fysisk aktivitet
– Det är viktigt för skolan att känna till. Även om det inte går att slopa betygen så behöver vi hjälpa alla barn att känna att deras kropp duger precis som den är, betonar Carolina Lunde.
Lois Steen
lois.steen@fysioterapeuterna.se

