Vi söker en universitetslektor i fysioterapi till Uppsala universitet, medicinska fakulteten, förenad med befattning som fysioterapeut inom Nära vård och hälsa, Region Uppsala.

Institutionen för kvinnors och barns hälsa är en internationell och mångprofessionell institution med fokus på hälsa och välfärd. Det globala hälsoperspektivet är alltid närvarande, och vi samarbetar över professioner och kliniska områden, både inom utbildning och inom forskning. För mer information om institutionen se http://www.kbh.uu.se.

Beskrivning av ämnesområdet
Fysioterapins kunskapsområde avser hur rörelse såsom fysisk aktivitet och rörelseförmåga bidrar till hälsa och delaktighet i vardagsliv och samhälle. Forskning och undervisning vid Uppsala universitet karaktäriseras av integrering av fysioterapi och beteendemedicin. Vi söker svar på om det går att öka effekten av fysioterapeutiska åtgärder genom att tillämpa beteendeteori och beteendeanalys i kombination med medicinska och fysioterapeutiska kunskaper såsom sjukdoms- och träningslära. Förståelsen för hur biologiska, psykologiska och sociala variabler samspelar vid utveckling av sjukdom liksom vid återhämtning och tillfrisknande är centralt liksom hur dessa är relaterade till möjligheten att vara fysiskt aktiv och klara vardagens aktiviteter inklusive arbete.

Arbetsuppgifter
I anställningen ingår undervisning, forskning och administration inom ämnesområdet. Till undervisning räknas även kursansvar, kursadministration, kvalitetsarbete och pedagogisk utveckling samt handledning av studenter på grund och avancerad nivå. Samverkan med berörda lärare, interna och externa aktörer och ansvar för planering av kurser med tillhörande administrativa arbetsuppgifter är en förutsättning. Att arbeta kontinuerligt med utveckling av programmets innehåll och kvalitet utgör därtill en viktig del. I forskning ingår att initiera och självständigt leda forskningsprojekt inom ämnesområdet, handledning av forskarstuderande samt ansökningar om externa bidrag. I övrigt ingår att delta i institutionens verksamhet samt följa utvecklingen inom det egna ämnet och samhällsutvecklingen i övrigt.

I anställningen ingår klinisk tjänstgöring förlagd inom Nära vård och hälsa, Region Uppsala. Den kliniska anställningen utgör 1/3 av arbetstiden. I den kliniska tjänstgöringen ingår att bedriva evidensbaserad vård inom något av den Nära vårdens ansvarsområden, initiering av forskning samt att stödja och stimulera kollegor till kliniskt utvecklingsarbete.
Anställningen är en förenad tjänst vilket innebär att du är anställd på 33% inom Nära vård och hälsa, Region Uppsala. Här kommer du tillsammans med de andra medarbetarna på Akademiskt primärvårdscentrum arbeta med olika forskningsstödjande aktiviteter, som exempelvis initiering av forskning samt att stödja och stimulera kollegor till kliniskt utvecklingsarbete. Det kan även vara aktuellt att bedriva evidensbaserad vård inom någon av Nära vård och hälsas verksamheter.

Behörighetskrav
Behörig att anställas som universitetslektor är den som avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens. Behörig att anställas som universitetslektor är den som visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet (4 § 4 kap HF). Enligt 5 § Anställningsordning för Uppsala universitet (AO) gäller som allmänt behörighetskrav för lärare att ha de personliga egenskaper som krävs för att fullgöra anställningen väl.

Den vetenskapliga skickligheten ska ha visats genom självständiga forskningsinsatser som håller högkvalitet. Den sökandes bidrag till det internationella och nationella vetenskapssamhället ska bedömas bland annat utifrån kvalitet och omfattning av vetenskaplig publicering. Kraven på internationell meritering ska bedömas med hänsyn till ämnets karaktär och specifika förutsättningar. (34 § AO)

Den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom meriter inom utbildning i enlighet med 22§ AO. En förutsättning för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga är genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst tio veckor, eller motsvarande kunskaper. Om det föreligger särskilda skäl kan den högskolepedagogiska utbildningen genomföras under de första två anställningsåren. (35 § AO)

För behörighet till denna anställning krävs legitimation som fysioterapeut. Den sökande ska därmed ha legitimation som fysioterapeut eller senast ansökningsdagen ha ansökt hos Socialstyrelsen om svensk legitimation som fysioterapeut. Den sökande ska dock senast vid beslut om anställning ha erhållit svensk legitimation som fysioterapeut.

Den sökande ska ha dokumenterad förmåga att undervisa på svenska och engelska. Se 6 § AO.

Bedömningsgrunder
Vid urval bland behöriga sökande kommer vikt att fästas vid vetenskaplig och pedagogisk skicklighet i lika mån. Därtill kommer särskild vikt att läggas vid dokumenterad klinisk skicklighet som fysioterapeut inom områden av relevans för Primärvård/Nära vård och hälsa. Vetenskaplig skicklighet avser forskningsmeritering. Vid bedömning av vetenskaplig skicklighet ska i första hand vetenskaplig kvalitet beaktas. Även forskningens omfattning, främst med avseende på djup och bredd, ska tillmätas betydelse. Vidare ska förmåga att planera, initiera, leda och utveckla forskning och utbildning på forskarnivå, förmåga att i konkurrens erhålla medel för forskning, liksom förmåga att genom forskningen samverka med det omgivande samhället tillmätas betydelse. (20 § AO). Se även 7 §Riktlinjer och bedömningsgrunder för rekrytering och befordran av lärare vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci (RB).

Pedagogisk skicklighet avser utbildningsmeritering. Vid bedömning av pedagogisk skicklighet ska i första hand pedagogisk kvalitet beaktas. Även omfattning, såväl bredd som djup, ska tillmätas betydelse. Vidare ska förmåga att planera, initiera, leda och utveckla utbildning och undervisning, liksom förmåga att forskningsanknyta undervisningen tillmätas betydelse. Även förmåga till interaktion om högskolepedagogiska frågor med aktörer inom och utom universitetet ingår i den pedagogiska skickligheten. (22 § AO) Se även 8 § RB.

Klinisk skicklighet visas genom kliniskt arbete och klinisk utbildning samt deltagande i kliniskt utvecklingsarbete. Kliniskt utvecklingsarbete innebär bland annat insatser som förbättrat eller effektiviserat hälso- och sjukvård. (24 § AO)
Bedömningsgrunder, övrig skicklighet

Administrativ skicklighet och ledningsskicklighet är av betydelse för anställningen och kommer att tillmätas vikt. Dokumenterad erfarenhet av arbetsledning och organisatoriska uppgifter som lämpar sig för uppdraget är meriterande. Förmågan att samverka med det omgivande samhället liksom att informera om forskning och utvecklingsarbete kommer att beaktas. Administrativ skicklighet visas bland annat genom förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt och för ändamålet anpassat sätt samt genom förmåga att ange och hålla tidsramar. Till skickligheten räknas övergripande verksamhetsplanering samt förmåga att hantera resurser på ett sätt som speglar verksamhetens prioriteringar liksom förmåga att arbeta strukturerat och utifrån en medvetenhet om mål och kvalitet. (28 § AO) Se även 9 § RB.

Ledningsskicklighet visas genom förmåga att leda verksamhet och personal, fatta beslut, ta ansvar samt motivera och förse andra med de förutsättningar som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Förmåga att samordna gruppen såväl som att bidra till att skapa engagemang, delaktighet och arbetsglädje samt förmåga att hantera konflikter utgör ytterligare exempel på visad skicklighet. (30 §AO) Se även 9 § RB. Vid bedömning av samverkansskicklighet ska erfarenhet av och skicklighet i populärvetenskapligt arbete, redaktörskap och annan verksamhet som rör kunskapsutbyte mellan universitet och omvärld, samt erfarenhet av innovation och entreprenörskap tillmätas betydelse. (10 § RB)

Vid en samlad bedömning av de sökandes meriter ska föräldraledighet, deltidsarbete på grund av vård av barn, fackligt uppdrag, militärtjänst eller liknande beaktas som arbetslivserfarenhet. (94 § AO) När universitetet ska anställa nya lärare ska de sökande väljas som efter en kvalitativ helhetsbedömning av kompetens och skicklighet bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla aktuella arbetsuppgifter samt att bidra till en positiv utveckling av verksamheten. (4 § AO).
Jämställdhetsaspekten ska tillämpas vid anställning om det efter en kvalitativ bedömning visar sig att två sökande av olika kön har likvärdiga eller i det närmaste likvärdiga meriter och om ettdera könet är underrepresenterat (utgör mindre än 40 % inom aktuell befattningskategori och på aktuell arbetsplats).(95 § AO)

Samtliga meriter ska vara dokumenterade så att både kvalitet och omfattning kan bedömas. Vid bedömningen av inskickade ansökningar kan internationella sakkunniga komma att anlitas. I denna händelse kan ansökningshandlingar skrivna på svenska behöva skickas till en av universitetet anlitad översättare.

Länkar till relevanta regelverk och anvisningar

Anställningsordning för Uppsala universitet

Riktlinjer och bedömningsgrunder för rekrytering och befordran av lärare vid vetenskapsområdet förmedicin och farmaci

Meritportföljer: Anvisningar för sammanställning av meriter och riktlinjer för meritvärdering vidrekrytering av lärare, Vetenskapsområdet för medicin och farmaci

Om anställningen: Anställningen är tillsvidare. Omfattningen är 100%. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala

Löneform: Individuell lönesättning

Upplysningar om anställningen: Lämnas av Pernilla Åsenlöf, Professor, pernilla.asenlof@uu.se, 018-471 47 68

Fackliga företrädare:  Saco-S: saco-s@uu.se, Seko:  seko@uadm.uu.se, ST (OFR/S):  ofr@uu.se

Så här ansöker du: Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem. Logga in och sök jobbet: https://uu.varbi.com/se/what:login/jobID:855972/type:job/apply:1/

Sista ansökningsdag: 2025-12-15

Om universitetet:  Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/

Anställningen kan komma att säkerhetsprövas. Vid säkerhetsprövning är en förutsättning för anställning att sökande blir godkänd.

Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp.

Roll: Universitetslektor
Antal lediga tjänster: 1
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Referensnr: UFV-PA 2025/2871
Sista ansökan: 15 december 2025